|
Oddziaływania elektrostatyczne
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 5873 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Przykłady doświadczeń do oddziaływań elektrostatycznych - konspekt lekcji fizyki.
Temat: POZNAJEMY ODDZIAŁYWANIA ELEKTROSTATYCZNE.
Zakres treści:
- oddziaływania elektrostatyczne,
- dwa rodzaje ładunku elektrycznego,
- odpychanie ładunków jednoimiennych,
- przyciąganie ładunków różnoimiennych.
Cele: Wiadomości – uczeń:
- podaje przykłady oddziaływań elektrostatycznych
- wie, które ciała elektryzują się dodatnio, a które ujemnie
Umiejętności – uczeń:
- wyjaśnia na czym polega elektryzowanie ciał
- potrafi przeprowadzić doświadczenie przedstawiające elektryzowanie się ciał
Postawy – uczeń:
- pracuje z zaangażowaniem na lekcji
- czuje się odpowiedzialny za efekt pracy zespołowej
- potrafi bezpiecznie wykonywać doświadczenia
Metody pracy: doświadczenie, pogadanka, obserwacja.
Formy pracy: indywidualna, grupowa.
Środki dydaktyczne: podręcznik, instrukcje do doświadczeń, baloniki, bursztyn, trzy plastikowe rurki, trzy szklane butelki, kawałek wełny, skrawki papieru, wysuszona gazeta.
Przebieg lekcji:
- Faza wprowadzająca.
- Sprawy organizacyjno – porządkowe.
- Wprowadzenie do tematu – przypomnienie zjawiska wzajemnego oddziaływania ciał.
- Faza realizacji.
- Dzielimy klasę na trzy grupy, które będą wykonywać doświadczenia.
Grupa I doświadczenie – Kiedy bursztyn przyciąga papier ? Pomoce: bursztyn, wełna, skrawki papieru.
- zbliż bursztyn do skrawków papieru i zobacz co się dzieje,
- potrzyj bursztyn kawałkiem wełny kilka razy i zbliż ponownie do skrawków papieru.
- co zmieniło się w bursztynie w wyniku potarcia go wełną?
Obserwacja: bursztyn potarty kawałkiem wełny przyciąga skrawki papieru Grupa II doświadczenie – Czy inne przedmioty też się elektryzują ? Pomoce: dwie plastikowe rurki, trzy szklane butelki, gazeta, wełna.
- zawieś na najdłuższych nitkach – jedna blisko drugiej – dwie plastikowe rurki, dwie szklane butelki, szklaną butelkę i plastikową rurkę,
- potrzyj butelki gazetą, a plastikowe rurki wełną.
Obserwacja: plastikowe rurki potarte wełną odpychają się. Tak samo zachowują się szklane butelki potarte gazetą. Natomiast rurka i butelka przyciągają się.
Grupa III doświadczenie – Dlaczego balony się odpychają ? Pomoce: dwa balony, gazeta, dwie metrowe nitki kordonku.
- nadmuchaj balony, zawiąż ich końce i przymocuj do nich nitki,
- zawieś balony na żyrandolu na jednej wysokości tak, by lekko się stykały,
- potrzyj balony gazetą .
- co zmieniło się w balonach w wyniku pocierania ?
Obserwacja: balony wyraźnie odpychają się. Kąt odchylenia między nimi może przyjąć wartość nawet 90°.
- Faza podsumowująca.
- Podsumowanie dokonanych obserwacji – dyskusja.
- Zapisanie przez uczniów w zeszytach przedmiotowych wniosków.
- Ocena pracy uczniów.
- Praca domowa: Podaj zasady bezpiecznego zachowania się w czasie burzy, aby ustrzec się przed porażeniem piorunem.
Beata Rudzińska
|
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|